Bærekraftige bygg Standarder og sertifikater
Sertifiserte standarder som LEED, BREEAM eller DGNB gjør bærekraftsprestasjonen til bygninger transparent. Finn ut hva de står for i denne oversikten.
Et sertifiseringsselskap evaluerer bygningen basert på en detaljert katalog av kriterier. Sammensetningen og vektingen av kriteriene varierer fra merke til merke. De fleste av dem bruker et poengsystem.
- Vurderingen eller sertifiseringen refererer alltid til bygningen, ikke til individuelle produkter.
- I tillegg til miljøspørsmål som bygningens elektrisitets- og varmebehov, utslipp eller ressursbruk, er også livssykluskostnader, sosiale aspekter (f.eks. tilgjengelighet), bygningsforvaltning, mobilitet (kollektivtransportforbindelser) og omgivelsene (grønne områder) relevante for sertifisering.
Nasjonale og internasjonale merker
Tre standarder har blitt etablert internasjonalt: LEED, BREEAM og DGNB. Avhengig av markedet legges viktige lokale merker til, for eksempel Minergie i Sveits, Well i Polen og Skandinavia, eller NABERS og Green Stars i Australia.
BREEAM, LEED og DGNB en oversikt
BREEAM: Byggforskningsinstituttets miljøvurderingsmetode
LEED: Lederskap innen energi og miljødesign
DGNB: Tysk selskap for bærekraftig bygging
Hvordan bidrar Geberit-produkter til sertifisering?
Avhengig av standarden vektlegges hver kategori (energibalanse, vann, mobilitet, etc.) forskjellig. Bruken av ressurser, inkludert vann, er en av kategoriene som generelt gis høyere vekt. Dette innebærer vannsparende spylesystemer, drikkevannshygiene, muligheter for bruk av regnvann og gråvann, samt effektiv avløpshåndtering.
Med sin vannsparende spyleteknologi bidrar Geberit for eksempel til en bygnings generelle høyere bærekraftytelse. Geberit scorer også i kategorien “Materiale” med produkter laget av resirkulerbart materiale. (PP rørsystemer) eller med løsninger som bidrar til et høyt nivå av plass- og materialbesparelser, som for eksempel SuperTube avløpssystem.
Environmental product declarations
Environmental Product Declarations (EPD) har også en direkte innflytelse på poengene som tildeles.
De gir et transparent, kvantifisert og sammenlignbart grunnlag for informasjon om det økologiske fotavtrykket til byggeprodukter. Hos Geberit produkter med EPD nå for 30 % av salget.